Mircea Vladimir Bârsan o personalitate de excepție

Mircea Vladimir Barsan

Mircea Vladimir Barsan

Mircea Vladimir Bârsan – Vova

– S-a născut în 12 martie 1933 la Zalău, stabilit în Brașov.
– Fondează în anul 1968 Studioul Cinematografic Studențesc, Universitatea Transilvania, Brașov
– Membru de onoare al Fotoclubului “Universitatea” Cluj-Napoca, 1974
– Fondează în anul 2005 Studioul de Arte Vizuale “Dacia Felix” Brașov
– Membru fondator al Asociației “Art Image” Cluj-Napoca 2006
– Excelență “Art Image”,2006
– Cetățean de Onoare al Municipiului Brașov, acordat în 2008, pentru întreaga activitate artistică, desfășurată în scopul promovării și dezvoltării mediului cultural brașovean
– Expoziții personale: Israel, Franța, Japonia, Germania, Brașov, Blaj, Cluj-Napoca, Sighișoara
– Filme realizate: 170
– Publicații de specialitate și albume : 7

Organizează expoziţia de fotografii semnate Mircea Vladimir Bârsan-Vova şi intitulată „Latinitatea Creştină Europeană”.

FOTOGRAFII DE VOVA BÂRSAN

Muzeul de Artă din Braşov se vrea a fi un muzeu care place tuturor şi care încearcă să ofere publicului său, de fiecare dată o experienţă unică în felul ei, de cea mai subtilă şi originală calitate artistică şi muzeografică. Oscilând între statutul de obiect artistic şi document, fotografia este prezentă deseori pe simezele muzeelor, legată într-un fel sau altul de ideea democratizării artei şi în prezent nu mai poate fi trecută cu vederea această formă particulară de vizualitate, de observare a realului, de acţiune într-un fel magică asupra lui şi care a influenţat scrierea istoriei moderne. Domnul Vova Bârsan face fotografii, căci asta ştie dânsul să facă cel mai bine şi prin această îndeletnicire trăieşte o experienţă existenţială pe care ne-o împărtăşeşte cu generozitate. Ca privitor, poţi aprecia calitatea tehnică a imaginilor expuse, dar ai nevoie de o îndrumare mult mai amănunţită pentru a pătrunde dincolo de ceea ce vezi, căci autorul a conceput un adevărat roman al călătoriilor sale iniţiatice prin lume. Prin intermediul fotografiei am ajuns astăzi la a fi părtaşii unei noi trăiri a spaţiului şi să fim capabili să reconsiderăm mediul înconjurător şi viaţa noastră aşa cum ne îndeamnă artistul fotograf. După cum sugerează însuşi afişul acestei expoziţii, avem de parcurs alături de autor o adevărată cale a suferinţei, şi este evident că în fiecare reprezentare optică trebuie să căutăm forţa sa percutantă în surplusul său creativ-inconştient. Ceea ce ne propune dl. Bârsan nu este însă un joc al imaginaţiei, ci un efort intelectual de discernere a nesfârşitelor semnificaţii închise pe suprafaţa magică a fotografiei. Într-o caleidoscopică parcurgere suntem părtaşi la trăirile autorului în faţa Bisericii Sf. Mormânt sau în grădina Ghetsemani din Ierusalim, la Vatican, la Milano, Padova şi în faţa Porţilor Paradisului de la Baptisteriul din Florenţa, înaintea impozantelor biserici din Franţa, Portugalia, Spania dar şi a celebrelor construcţii ale lui Gaudi din Barcelona. Sub genericul „Latinitatea Creştină Europeană – natură, cultură, spiritualitate“ – autorul a strâns nenumărate mărturii ale urmelor lăsate de om pe pământ, în aspiraţia sa spre veşnicie.

Ineditul expoziţiei de faţă este probat şi de expunerea şi panotarea insolită concepută de autor ca un desfăşurător al unui scenariu despre trăiri în diferite locuri de pe acest pământ. Fiind exact ceea ce se arată, de un realism concret, spaţiile din fotografiile expuse sunt totodată şi altceva, deţin potenţialul unei metamorfoze, unei transformări, mai ales pe planul semnificaţiilor simbolice care se dezvăluie pe parcursul indicat de autor. Este greu de analizat o astfel de expoziţie, care supune privitorul la un dublu efort de percepţie şi apreciere. Imagine în sine, mai mult sau mai puţin realizată ca fotografie, apreciată prin criterii de estetică a imaginii, dar şi element de montaj, sprijinitor al unui întreg, având în faţă un anumit ţel, fotografia d-lui Bârsan este incitantă şi interesează publicul, dispus să trăiască noi experienţe, să asimileze noi viziuni pentru a înţelege măcar în parte universul în care ne desfăşurăm existenţa.

Veronica BODEA TATULEA, Muzeul de Artă Braşov

Organizează în 2007 vernisajul expoziției de fotografie ”Grecia”.

Expoziția aniversară ”Arte vizuale” a profesorului Mircea Vladimir Bârsan – Vova

Luni, 12 martie 2018, ora 17.00, la Galeria Europa, str. Muresenilor nr. 1, a avut loc vernisajul expozitiei aniversare ”Arte vizuale” a profesorului Mircea Vladimir Bârsan – Vova, cu ocazia împlinirii vârstei de 85 de ani.

Este numit cetățean de Onoare al Municipiului Brașov

De numele lui Mircea Vladimir Bârsan – Vova se leagă sute de filme, înfiinţarea postului PRO TV Braşov, dar şi o activitatea artistică excepţională în domeniul fotografiei, unde a activat atât ca artist, cât şi ca profesor.

„Sânt mai mult decît emoţionat primind această distincţie deosebită, care nuanţează pentru mine un nou început în a mă angaja în ceea ce priveşte cultura braşoveană. Sânt regizor de film, am făcut pînă acum 200 de filme, dar am avut şi o activitate didactică extraordinară, spun eu, în acest oraş în care lucrez de 50 de ani şi care mi-a oferit posibilitatea să mă afirm. Vin de la o mare sărbătoare europeană, care a fost Carnavalul de la Veneţia, unde oraşul Braşov a fost reprezentat cu 75 de lucrări fotografice realizate de subsemnatul. Mulţumesc domnului primar că a avut încredere în mine, şi vă mulţumesc dumneavoastră pentru această emoţie care este o tranformare pentru dragostea mea faţă de acest oraş pe care îl respect“, le-a spus „Vova“ consilierilor locali. Vladimir Bârsan – Vova a primit titlul de cetăţean de onoare „pentru întreaga activitate artistică, desfăşurată în scopul promovării şi dezvoltării mediului cultural braşovean“.

Balla Árpád elevul lui Mircea Vladimir Bârsan

”În anul 1974 m-am îndrăgostit iremediabil de arta fotografică. Prima mea expoziţie a fost realizată pe coridoarele liceului. În timpul studenţiei am fost disciloplul distinsului profesor Mircea Vladimir Bârsan (Vova) la Studioul cinematografic Dacia Felix din Braşov, de la care am învăţat tainele creaţiei ca mod de exprimare. În această perioadă am lucrat pe peliculă alb negru, care în sine a fost un mod de exprimare cu un oarecare grad de abstracţie.” – Balla Árpád

Video:
Insuportabil cu Felicia Popa