Zamolxe si Socrate. Intelepciunea vindecarii.

Medicina tracă este renumită pentru abordarea sa holistica, cat si pentru progresul sau incredibil, de la acea vreme. Stramosii nostri foloseau plantele pe post de leacuri, incantatiile pentru purificarea sufletului si indepartarea influentelor malefice si recomandau izvoarele termale pentru vindecare. Totodata, detineau tehnici avansate de chirurgie, astfel de dovezi fiind gasite la Poiana, Brad, Sarmisegetuza: un craniu care atesta practicarea trepanatiei, o trusa medicala in care se gaseau o tableta medicamentoasa din cenusa vulcanilor meriteraneeni, instrumente chirurgicale precum bisturiu, brici, penseta, sonda, spatula, recipiente din os, piatra sau sticla.

Statuia filozofului grec Socrate

Statuia filozofului grec Socrate

Potrivit invataturilor lui Zamolxe: „trebuie sa-i dam ingrijire trupului dimpreuna cu sufletul”. Tracii vedeau vindecarea ca pe un proces ce porneste de la cauzele profunde (sufletul) si continua catre minte si apoi catre corp, unde sunt vizibile efectele.

Acelorasi trei (suflet, minte, corp), eu le-as gasi corespondente psihologice prin: inconstient („suflet”), subconstient („minte”) si constient (corp fizic, manifest). Nu degeaba exista vorba populara: „Ce ai pe suflet?”. Se poate referi la orice suferinta sau emotie negativa acumulata, depozitata inconstient, care asteapta ca subiectul sa fie pregatit s-o scoata la iveala si s-o rezolve. „Boala”, efectul fizic, material, nu este decat o manifestare care obliga subiectul sa constientizeze depozitele sale inconstiente spre a incepe sa le prelucreze si sa le rezolve. Medicatia nu este niciodata de ajuns. Efectul mirosului neplacut de transpiratie nu se rezolva aplicand… deodorant.

Socrate

In dialogurile sale, Platon ii declara pe medicii traci superiori celor greci, prin spusele lui Socrate, care fusese initiat de un medic trac in tainele vindecarii holistice, cu un juramant premergator celui hipocratic.

“Eu, Socrate, am invatat aceasta incantatie (descantec), acolo, in oaste, de la un medic trac, unul dintre ucenicii lui Zamolxis, despre care se zice ca ii face pe oameni nemuritori. Spunea tracul acela ca Zamolxis, care este si un zeu, ne invata ca dupa cum nu trebuie sa incercam a trata ochii, fara sa tinem seama de cap, nici capul nu poate fi tratat, netinandu-se seama de corp, tot astfel trebuie sa-i dam ingrijire trupului dimpreuna cu sufletul, si iata pentru ce medicii greci nu se pricep la cele mai multe boli: (anume) pentru ca ei nu cunosc intregul pe care-l au de ingrijit.

Daca acest intreg este bolnav, partea nu poate fi sanatoasa. Caci, zicea el, (ucenicul lui Zamolxis, medicul) toate lucrurile bune si rele – pentru corp si pentru om in intregul sau – vin de la suflet si de acolo curg (ca dintr-un izvor) ca de la cap la ochi. Trebuie deci, in primul rand sa vindecam izvorul raului, ca sa se poata bucura de sanatate capul cu tot restul trupului. Iar acum – zicea el – aceasta e cea mai mare greseala a oamenilor: ca unii medici cauta in chip deosebit o vindecare sau cealalta (a sufletului sau a trupului). Si ma povatuia foarte staruitor sa nu ma las induplecat de nimeni – oricat de bogat, dintr-un neam ales, sau oricat de frumos ar fi – ci sa fac altfel.

Deci eu, pentru ca am jurat, si sunt nevoit sa-i dau ascultare, ii voi da in adevar ascultare si dacă vrei – potrivit povetelor strainului – sa-mi incredintezi mai intai sufletul tau, pentru a-l vraji cu incantatiile tracului, iti voi da si leacul pentru cap. Daca nu, nu-ti pot ajuta cu nimic, scumpe Charmides”.